Sponsoring w sporcie odgrywa kluczową rolę. Większość drużyn i zawodników utrzymuje się głównie dzięki pomocy sponsorów - państwowe dofinansowania nie byłyby tutaj wystarczające. Tenis jest jedną z najlepiej sponsorowanych dyscyplin na świecie, tuż obok piłki nożnej i koszykówki. Wachlarz firm zajmujących się sponsorowaniem tego sportu jest szeroki - są to marki odzieżowe, spożywcze, kosmetyczne, bukmacherskie i wiele innych.
Znaczenie sponsoringu w tenisie
Tenis jest popularną, lecz słabo opłacaną przez państwo dyscypliną sportową. Zawodnicy potrzebują ogromnych środków, aby przygotowywać się do zawodów, kupować odpowiedni sprzęt i brać udział w turniejach w różnych częściach świata. Sponsorami na wysokich szczeblach tenisa są zwykle duże firmy odzieżowe, banki i inne korporacje. Mogą to być też kasyna i bukmacherzy. Przykładowo Lemon Casino opinie ma na tyle dobre, że z powodzeniem mogłoby sponsorować szanowaną drużynę lub zawodnika. Kibice są świetną grupą docelową dla marek hazardowych.
Bez sponsorów dla większości zawodników gra na wysokich szczeblach byłaby nieosiągalna. Wsparcie finansowe pozwala na rozwój, a on jest kluczem do osiągania sukcesów na korcie. Nie tylko indywidualni zawodnicy potrzebują sponsorów. Drużyny i reprezentacje krajowe także posiadają swoich partnerów. Co więcej, nagrody w turniejach na całym świecie są sponsorowane przez różnego rodzaju firmy prywatne. Cały sport opiera się tak naprawdę na sponsorach. To oni są motorem napędowym.
Kluczowi sponsorzy w największych turniejach tenisowych
Największe i najlepiej sponsorowane wydarzenia tenisowe na świecie to Australian Open, Roland Garros, Wimbledon i US Open. Te turnieje są sponsorowane przez wiele prestiżowych marek. Rekordzistą jest tutaj Australian Open, który posiada aż 32 sponsorów. Na drugim miejscu plasuje się US Open z 24 sponsorami. Roland Garros posiada 22 partnerów, a Wimbledon 17.
Największą ilość sponsorów stanowią firmy produkujące napoje. Na drugim miejscu znalazły się firmy świadczące usługi finansowe. Trzecie na podium są marki sprzedające produkty związane ze sportem. Oprócz tego wśród sponsorów można znaleźć marki odzieżowe, turystyczne, linie lotnicze, firmy z branży motoryzacyjnej i informatycznej.
Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze firmy, które zajmują się sponsoringiem wielkich turniejów tenisowych na całym świecie. Są to kluczowe dla tej dyscypliny sportu marki, dzięki którym funkcjonuje ona prężnie.
Turniej | Australian Open | US Open | Roland Garros | Wimbledon |
Sponsorzy | Kia Rolex Emirates Aperol Louis Vuitton Mastercard New Balance Somersby Google Pixel ANZ | American Express Emirates Cadillac La Roche Posay Rolex Ralph Lauren Aperol Lavazza Heineken | BNP Paribas Lacoste Emirates Renault Rolex Lavazza Magnum Mastercard | IBM Ralph Lauren Emirates Lavazza Lanson Land Rover Evian |
Korzyści ze sponsoringu dla firm partnerskich
Firmy zajmujące się sponsoringiem tenisa muszą liczyć się z dużymi kosztami. W zamian otrzymują jednak wiele korzyści, głównie wizerunkowych. Przede wszystkim, w oczach kibiców stają się bardziej przyjazne, ponieważ wspierają ich ukochanych zawodników. Osoby zainteresowane sportem chętniej wydają pieniądze w miejscach, które są powiązane z ich pasją. W ten sposób często odwdzięczają się za wsparcie okazane swoim idolom.
Sponsorując sport, marka w pewien sposób utożsamia się z nim i ogólnie z ideą zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej. Pozytywnie wpływa to na jej odbiór.
Pośrednimi korzyściami ze sponsoringu są oczywiście wzrosty w sprzedaży. Jeśli produkt reklamuje słynny tenisista, kupi go więcej osób. Sama marka zyskuje reklamę poprzez obecność logo na na strojach i bilbordach turniejowych. Sponsoring musi się opłacać - inaczej nie cieszyłby się taką popularnością.
Najnowsze trendy i innowacyjne podejście do sponsoringu
W ostatnich latach sponsoring sportu, w tym tenisa, bardzo dynamicznie się rozwija. Trendy zmieniają się wraz z grupą docelową. Firmy dążą do tego, aby trafiać do młodszych odbiorców. W tym celu skupiają się na nowoczesnych technologiach i topowych tematach takich jak ochrona środowiska. Coraz większą rolę w sponsoringu odgrywają e-sporty, które pewnym krokiem wkroczyły na światowy rynek. Tenis jest popularną dyscypliną e-sportową.
Sponsorzy zauważają, że coraz większą popularnością cieszą się sporty kobiece. W roku 2025 ważnym wydarzeniem będą Mistrzostwa Europy Kobiet w piłce nożnej. Już w 2022 roku finał tej imprezy obserwowało z trybun 90 tysięcy kibiców, a tendencje są wzrostowe. Kobiecy tenis jest coraz lepiej sponsorowany, ponieważ przyciąga coraz większą ilość fanów.
Rośnie też znaczenie social mediów w reklamie sportu. Współpraca z influencerami sportowymi staje się kluczowa, zwłaszcza jeśli chodzi o promocję e-sportu i trafianie do młodszej publiczności. W tym celu wykorzystuje się też sztuczną inteligencję i streaming.
Rola Polski w sponsorowaniu tenisa
W Polsce istnieje kilka dużych firm, które od lat angażują się w sponsorowanie tenisa na różnych szczeblach rozgrywkowych. Największą z nich jest bank BNP Paribas, który nie tylko jest partnerem turnieju Roland Gaross, ale także wspiera lokalne drużyny dziecięce i finansuje stypendia dla młodych tenisistów. Z takiego stypendium korzystali między innymi Tomasz Berkieta i Anna Kmiecik. Bank organizuje też własne imprezy tenisowe, takie jak BNP Paribas Warsaw Open.
Polscy zawodnicy również są bardzo cennym łupem dla sponsorów z całego świata. Tenisiści z naszego kraju osiągają duże sukcesy na arenach międzynarodowych. Przykładowo, Iga Świątek jest sponsorowana przez popularne marki, takie jak ON Running, Porsche, Oshee i Rolex.
Hubert Hurkacz współpracuje z gigantami takimi jak McLaren, Lotos i Yonex. Magdalenę Fręch sponsoruje duża marka kryptowalutowa - Zondacrypto. Współpracuje ona też z firmą TERMOton.
Polska jest ważnym ogniwem na scenie światowej, jeśli chodzi o sponsoring tenisowy. Zarówno sponsorzy z naszego kraju, jak i zawodnicy, stanowią ważne elementy dla ogólnoświatowego rynku.